Fiesta Durian Malaysia Acara Tahunan Setiap Ogos

Leave a Comment

Fiesta Durian Malaysia Acara Tahunan Setiap Ogos

Berita menarik buat seluruh rakyat Malaysia apabila Fiesta Durian Malaysia acara tahunan setiap Ogos. Ianya dilaksanakan bagi meningkatkan lagi industri berkaitan durian dan buah-buah tempatan.

Acara ini diadakan setiap Ogos yang selarasa dengan musim buah-buahan dan juga sempena sambuatan Hari Kebangsaan. Ianya bagus supaya dapat memeriahkan lagi fiesta makan durian oleh orang ramai.

Tambahan pula, industri yang berkaitan eksport durian di Malaysia telah bernilai lebih kurang RM60 juta dan kerajaan Malaysia merancang untuk mengeksport durian dengan nilai RM400 juta pada masa hadapan.

Fiesta Durian 2016 yang berlangsung selama tiga hari di Dataran Merdeka bakal menjangkakan jumlah durian sebanyak RM1 juta. Fiesta ini juga turut berlaku di Raub, Gopeng, Balik Pulau dan juga diadakan di Singapura dan Hong Kong.

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) yang telah menerajui Fiesta Durian 2016 telah mendapat sambutan yang hebat di kalangan sektor swasta yang juga menempah durian keluaran FAMA bagi program di pejabat mereka.

Fiesta Durian 2016 yang menjadi Kenduri Durian atau pun KenDurian sebagai program utama dengan pelbagai aktiviti seperti jualan durian dan buah-buahan tempatan, jualan produk berasaskan durian, demo masakan menggunakan durian dan pertandingan makan durian.
Share Informasi Ini Dengan Rakan-Rakan

0 comments: