Kapal Korek Karam di Tanjung Punggai Kota Tinggi Johor

Leave a Comment
Kapal Korek Karam di Tanjung Punggai Kota Tinggi Johor

Kejadian kapal korek yang karam telah melibatkan 15 orang kru terdiri daripada 14 orang warga China termasuklah seorang warga tempatan yang berlaku di Tanjung Punggai, Kota Tinggi, Johor.

Kapal Ocean Line 208 tersebut yang didaftarkan di Bolivia telah dipukul ombak sebelum terbalik dan karam di 8.6 batu nautika timur Tanjung Punggai.

Tambahan pula, kapal tersebut dari Teluk Ramunia menghala ke arah perairan Pengerang dengan membawa muatan pasir bagi kegunaan projek di Pengerang.

Kapal ini diberikan telah terbalik akibat dipukul ombak setinggi 2.5 meter seterusnya operasi mencari dan menyelamat (SAR) telah pun diteruskan pada hari ini. Seorang kru telah pun dijumpai dan aktiviti mencari lagi 14 kru terus dijalankan. Operasi yang masuk hari kedua ini dimulakan pada pukul 7 pagi sehingga 11 pagi tetapi belum lagi menemui sebarang petunjuk untuk menemui kru-kru terbabit.

Lima aset telah pun digunakan yang melibatkan beberapa agensi seperti sebuah kapal APMM, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Jabatan Laut selain dua bot laju milik APMM. 10 anggota unit penyelam PDRM dan TLDM turut digunakan untuk membantu operasi. Semoga semua mangsa kapal karam dapat dijumpai dalam keadaan yang selamat.
Share Informasi Ini Dengan Rakan-Rakan

0 comments: