Usain Bolt Mampu Cecah 9.4s

Leave a Comment

Usain Bolt Mampu Cecah 9.4s

Impian manusia terpantas di dunia, Usain Bolt untuk mencecah pecutan 9.4 saat dalam acara 100m bukan mustahil, demikian rumusan hasil kajian matematik yang dijalankan sekumpulan saintis Belanda.

Para pengkaji Universiti Tilburg merumuskan bahawa Bolt, yang bersiap sedia untuk mempertahankan kejuaraan Olimpik di London di samping memperbaharui rekod dunia 9.58s miliknya, mampu merealisasikan objektifnya untuk melepasi garis penamat 0.2saat lebih pantas daripada rekod sekarang.

"Usain Bolt menyatakan sasarannya untuk berlari 9.4s dan mengikut hasil kajian kami ia pencapaian yang munasabah kerana batasan had untuk rekod dunia semasa ialah 9.36s," kata salah seorang pengkaji, Sander Smeets.

Kaedah kajian yang digunapakai merangkumi model statistik dan matematik yang dihimpunkan melalui catatan masa terbaik daripada 1,034 atlet lelaki terbaik sejak 1991, jelas Smeets.

Kajian baru itu sekali gus menutup hasil keputusan kajian terdahulu yang dibuat pada 2008, ketika itu menyatakan 'had rekod dunia' adalah setakat 9.51s.

Sumber : Utusan
Share Informasi Ini Dengan Rakan-Rakan

0 comments: