Bekalan Darah Kurang

Leave a Comment
Beberapa hospital kerajaan dan swasta mengalami kekurangan bekalan stok darah akibat pendermaan darah yang tidak begitu memberangsangkan sedangkan permintaannya adalah tinggi.

Hospital Pantai Kuala Lumpur umpamanya hanya mempunyai bekalan stok darah 15 unit pain sehari dan terpaksa meminta bekalan darah dari Pusat Darah Negara sekiranya berlaku kes kecemasan bekalan seperti untuk kegunaan pembedahan dan bersalin.

Pegawai Makmal Transfusi Tabung Darah Hospital Serdang, Ruzaina Ariffin pula berkata, bekalan di hospital itu adalah terhad dan hanya akan meminta stok darah dari Pusat Darah Negara apabila diperlukan.

Pegawai Juruteknologi Makmal Perubatan Hospital Tengku Ampuan Rahimah di Klang, Noor Azura Ismail berkata, hospital itu memerlukan 1,000 pain darah sebulan tetapi masa ini ia hanya mempunyai 600 pain.

Dalam usaha meningkatkan jumlah kutipan darah, Pusat Darah Negara dengan kerjasama pelbagai pihak akan menjalankan kempen menderma darah di beberapa lokasi dari 18 hingga 24 Januari ini. – Bernama
Share Informasi Ini Dengan Rakan-Rakan

0 comments: