Planet Ada Lautan Ditemui

Leave a Comment

Gambaran pelukis tentang planet Gliese 581 d (tengah) dan planet Gliese 581 e (kiri) yang dikeluarkan oleh Organisasi Eropah untuk Penyelidikan Astronomi di Hemisfera Selatan, kelmarin.- AP

Para astronomi Eropah hari ini melaporkan penemuan luar biasa, satu planet yang mempunyai saiz hampir sama dengan bumi di luar sistem solar dan sebuah lagi planet yang mungkin mempunyai lautan yang luas.

Penyelidik Eropah itu berkata, mereka bukan sahaja menemui eksoplanet terkecil, yang dipanggil Gliese 581 e, tetapi juga mendapati sebuah planet berada berdekatan yang ditemui lebih awal iaitu Gliese 581 d, berada dalam zon habitat yang mempunyai potensi kehidupan.

"Penyelidikan terbaru eksoplanet yang dipanggil The Holy Grail itu mengesan planet berbatu seperti bumi di 'zon habitat'," kata penyelidik astronomi, Michel Mayor dari Universiti Geneva, Switzerland.

Eksoplanet ialah planet di luar sistem solar. Gliese 581 e hanya mempunyai saiz 1.9 kali lebih besar daripada bumi, manakala planet-planet yang ditemui di luar sistem solar sebelum ini mempunyai saiz hampir sama dengan planet planet Jupiter yang menurut (NASA) saiznya yang terlalu besar itu seolah-olah boleh menelan lebih 1,000 planet Bumi.

Kedudukan Gliese 581 e ialah berada di kawasan yang paling hampir dengan bintang yang terdekat dengan bumi, menjadikannya terlalu panas untuk didiami oleh kehidupan.

Mayor berkata, tetapi ia tetap satu kejayaan, kerana penemuan itu yang terletak 20 1/2 tahun cahaya dari Bumi dalam sistem solar, ''satu contoh terbaik bahawa kita mencapai kejayaan bagi mengesan planet yang menyerupai Bumi."

Saintis turut mendapati orbit planet Gliese 581 d yang ditemui pada 2007 terletak dalam 'zon habitat' - satu kawasan sekitar bintang seperti matahari yang membolehkan air menjadi cecair di permukaan planet itu. - AP

Share Informasi Ini Dengan Rakan-Rakan

0 comments: