Liberalisasi 27 Sektor Galak Usahawan Bumiputera Bersaing

Leave a Comment
DATUK Seri Najib Razak berkata, tiada sebab untuk usahawan Bumiputera gusar dengan keputusan kerajaan meliberalisasi pasaran 27 sektor kecil perkhidmatan kerana langkah sedemikian sudah pun dilaksanakan di banyak negara lain seperti Indonesia dan Thailand.

Perdana Menteri berkata, pengalaman negara terbabit melaksanakan pendekatan dan liberalisasi sedemikian, sebaliknya menyaksikan usahawan mereka mampu bersaing dengan lebih hebat di pasaran terbuka.

“Saya lihat Bumiputera ada kemampuan bersaing dengan orang lain dan saya tidak bimbang (perniagaan) mereka akan pupus atau kalah dalam pertandingan sebab negara lain pun sudah terbuka sektor perkhidmatannya.

“(Pasaran) Indonesia pun sudah terbuka... adakah orang kita tak boleh bersaing sedangkan orang Indonesia boleh... apa yang salahnya dengan orang kita,” katanya pada sidang media bersama wartawan Malaysia sempena lawatan rasminya ke Indonesia di sini, semalam.

Selasa lalu, Najib mengumumkan kerajaan meliberalisasi 27 sektor kecil perkhidmatan dengan memansuhkan syarat pegangan ekuiti tempatan, berkuat kuasa serta merta dalam usaha menarik pelaburan asing, teknologi dan menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi.

Najib yang juga Menteri Kewangan menegaskan, keputusan membuka pasaran 27 sektor kecil perkhidmatan itu dibuat selepas perbincangan dengan semua pihak berkaitan termasuk Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) dan wakil usahawan Bumiputera sendiri.

Mengenai sambutan kurang memberangsangkan pelabur Bumiputera dan India terhadap Amanah Saham Malaysia (ASM) yang mula dijual kelmarin, beliau berkata, pembelian unit berkenaan tidak semestinya dibuat dalam tempoh satu atau dua hari.

“Bagi masa lagilah... tidak bermakna sesuatu mesti berlaku dalam masa satu atau dua hari, biarlah ada tempoh sikit kerana saya percaya langganan (ASM) sangat menguntungkan,” katanya.

Akhbar semalam melaporkan 999 juta unit dana ASM yang diperuntukkan kepada kaum Cina habis dilanggan , tetapi daripada 1.665 bilion unit ditawarkan kepada Bumiputera, hanya 7.65 juta unit dilanggan dan hanya 53.5 juta daripada 499.5 juta unit diperuntukkan kepada kaum India berjaya dijual.

Sumber : Berita Harian
Share Informasi Ini Dengan Rakan-Rakan

0 comments: