Lenovo (IdeaCentre A600)

Leave a Comment

LENOVO, baru-baru ini menggabungkan empat teknologi canggih dalam satu pakej yang interaktif. Alat kawalan empat dalam satu, tapak komputer yang nipis serta mudah alih, skrin komputer sebesar 21.5 inci dan teknologi pengesanan wajah adalah antara laluan yang diceburi bagi meningkatkan tahap keselesaan pengguna.

IdeaCentre A600 adalah sebuah komputer futuristik yang menyatukan semua dalam satu, tidak kira di mana juga anda berada. Rekaan elegannya pasti menambat hati golongan muda. Mementingkan konsep mesra pengguna dalam aplikasinya, komputer ini memberikan perkhidmatan yang cukup kompetitif.

Dengan sokongan grafik HD penuh dan ciri hiburan digital, ia disertakan dengan set tangan VOIP, Vista Media Remote dan tetikus tanpa wayar. Di samping itu, IdeaCentre A600 mempunyai pelaras televisyen, sistem Rescue Lenovo dan papan kekunci wayarles.

"All-in-One adalah sebuah komputer yang menggabungkan komponen komputer tradisional seperti tower desktop, skrin dan alat bantuan lain seperti kamera, pembesar suara dan mikrofon dalam satu unit," ujar Pengurus Konsumer, Lenovo Malaysia, Eric Zhao dalam satu taklimat kepada media yang diadakan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambah Zhao, siri terbaru itu mudah digunakan bukan sahaja di lokasi berlainan tetapi di atas sofa, meja dan juga katil. Menurutnya, anda boleh menggunakannya sebagai pemain cakera video digital (DVD), menikmati pengalaman tontonan filem yang dinamik dan persembahan multimedia serba boleh.

Dengan moto Have a computer for your room, not a room for your computer, IdeaCentre A600 memiliki sistem dan perisian pengkomputeran yang dijamin seperti Intel, Hi-Def Multimedia dan sebagainya. Rekaannya yang unik dan berstail tinggi, menambah ruang tontonan yang luas tanpa sempadan.

Skrin tanpa bingkai IdeaCentre A600 juga didatangkan dengan elemen ketahanan hentakan, antipantulan cahaya dan antikesan cap jari.

Jika dibandingkan dengan jenama lain bagi komputer riba semua da

ika dibandingkan dengan jenama lain bagi komputer riba semua dalam satu, IdeaCentre A600 daripada Lenovo adalah yang ternipis kerana cuma setebal 27 milimeter berbanding Apple iMac (31.3 milimeter), HP TouchsmartIQ504t (66 milimeter) atau Gateway ZX190 (94 milimeter).

"Binaan bahagian luaran komputer ini juga menarik kerana ia diperbuat daripada butiran mutiara yang bebas daripada habuk dan cantik dipandang mata," jelas Zhao yang menyasarkan produk ini kepada kumpulan pembeli yang berpendidikan, berjiwa muda dan gemarkan gaya hidup semasa sambil mementingkan kos perbelanjaan.

Semasa membuat demonstrasi, Zhao menunjukkan skrin IdeaCentre A600 yang boleh diubah kepada beberapa darjah ke depan dan belakang. Selain itu, kawalan sesentuh timbul atau terpapar apabila jari dibawa mendekati hujung skrin turut ada pada komputer riba ini.

Resolusi Top level HD1920 x 1080 dengan sokongan grafik DirectX 10 dan Shader Model 4 pula menjanjikan efek permainan yang berkuasa tinggi. Kesannya, imej yang disaksikan pada skrin memiliki kedalaman yang tampak, bekas cahaya pada waktu malam dan efek asap yang tajam.

Begitupun, semua ini tidak lengkap tanpa tambahan khidmat alat kawalan yang dinyatakan sebagai yang pertama seumpamanya di dunia. Ia bertindak sebagai alat kawalan konsul semasa bermain permainan komputer. Tidak kira tetikus, pengemudi konsul atau butang papan kekunci, semuanya terangkum dalam alat ini.

"Gunakannya juga sebagai telefon bimbit untuk membuat dan menerima panggilan VOIP manakala dalam fungsian tetikus tanpa wayar, ia boleh mengawal kedua-dua papan kekunci dan tetikus laser dari satu kedudukan yang jauh iaitu sehingga 20 meter. Jarak ini mungkin berubah, bergantung kepada keadaan persekitaran," kata Zhao yang menambah transmisi alat kawalan itu tidak terganggu akibat dihalang barangan lain.

"Bagi peminat permainan komputer, anda pasti seronok mencuba empat permainan konsul yang disediakan termasuk permainan tenis, boling, ping pong dan pertempuran snowball," tambahnya.

Sementara itu, dengan teknologi Hi-Def Multimedia, anda boleh merekodkan program televisyen kegemaran sambil menyusun secara kreatif rakaman video. Dolby Home Theatre pula menawarkan sistem bunyi menyeluruh (Dolby Pro Logic IIx), mengurangkan kabel (Minispidf port), menambah efek pendengaran (Sound Space Expander), menukarkan audio daripada komputer atau isyarat konsul permainan komputer kepada Dolby Digital (Dolby Digital Live).

Jika anda sering lupa atau bosan dengan kata kekunci, rakamkan sahaja gambar anda untuk mendapatkan laluan visual setiap kali memasuki sistem pengkomputeran. Teknologi VeriFace ini dapat membezakan antara foto dan muka sebenar serta membolehkan pengguna induk memeriksa siapa yang cuba 'membuka' komputer tanpa kebenarannya.

Antara faedah lain yang disediakan pada komputer IdeaCentre A600 adalah penggera audio dan suara yang memaklumkan pengguna sekiranya duduk terlalu dekat dengan skrin, ciri perlindungan mata, satu kunci antivirus serta mengubah keterangan cahaya secara automatik mengikut kuasa pencahayaan persekitaran.

IdeaCentre A600 dijual pada harga RM3,999 dan berada di pasaran pada pertengahan bulan ini.

Sumber : Kosmo

Share Informasi Ini Dengan Rakan-Rakan

0 comments: