RazakSat - Satelit Malaysia Kedua

Leave a Comment
Peralatan satelit kedua negara, RazakSat akan dipasang dan diuji hari ini sebelum dilancarkan secara rasmi ke orbit Hampir Khatulistiwa (NEqo) dari tapak pelancar di Bucholz Army Airfield, Pulau Kwajalein berhampiran Guam, Amerika Syarikat pada 21 April ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Astronautic Technology (M) Sdn. Bhd. (ATSB), Datuk Dr. Ahmad Sabirin Arshad memberitahu, kerja-kerja pengujian melibatkan perkakasan dan perisian satelit itu dilakukan bagi memastikannya dapat berfungsi sepenuhnya sebelum dilancarkan.

Katanya, enam jurutera pakar daripada ATSB telah memulakan kerja-kerja pemunggahan peralatan satelit tersebut semalam setelah tiba di Kepulauan Kwajalein kira-kira pukul 11.30 pagi (waktu tempatan), kelmarin.

"Mereka kini giat memunggah peralatan RazakSat daripada kontena yang diterbangkan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sebelum komponen satelit itu dipasang dan diuji,'' katanya kepada pemberita di sini semalam.

Menurut Ahmad Asbirin, selepas kerja-kerja pemasangan selesai, pihaknya akan melakukan kerja-kerja integrasi dengan dua lagi satelit kecil iaitu CubeSat dan InnoSat untuk tujuan penyelidikan selain berfungsi menstabilkan kedudukan RazakSat yang bakal berada di orbit NEqo.

"Selepas proses integrasi dua satelit kecil itu, kita akan jalankan ujian pembakaran roket pada 13 April ini dan selepas itu kita harap misi ini dapat berjalan dengan lancar seperti yang dijadualkan.

Sumber : Kosmo

Share Informasi Ini Dengan Rakan-Rakan

0 comments: